Kunst-bøgerne "På Eventyr med Kunsten"

Bind 1
Stig Sommer, Maleri og Skulptur
Softcover, 96 sider, pris: 200 kr.

Bogen kan lånes på biblioteket og købes hos Birgit.
Bogen er lavet i samarbejde med fotograf og billedredaktør Keld Preuthun, kunstnerne Viggo Sommer og Birgit Rastrup– 1. udgave 2017.
Bogen skildrer den dygtige kunstner Stig Sommers historie og viser hans kunstværker. 
Stig blev født i Randers som den yngste i en søskendeflok på 6, der alle malede, sang og spillede musik. Faderen malermester Jens Nielsen skrev “Randers Sangen” til Hjemstavnsforeningen. Stig var beskeden og flittig. Han malede, tegnede og lavede sine skulpturer efter fyraften, i weekender og i ferier, når han havde fri fra den Kongelige Porcelænsfabrik, hvor han var porcelænsmaler i mange år.
“Ikke en dag uden en streg” var hans motto, som han efterlevede. Mange års øvelse samt deltagelse i kurser med kunstnerne Ernst Eberlein og Harald Isenstein gjorde Stig til en kunstner, der beherskede sine teknikker, samt udviklede en fin sans for farver og lysets spil.
 Sine lerskulpturer brændte han både i sine kakkelovne, i en hjemmebygget ovn i haven, samt  i keramike brændeovne.
Desværre er hans teknikker gået tabt med ham. Han brugte gamle råd som urin, mel og vand, så leret sammen med farverne kom til at ligne enten træ, sten eller metal.
 Stig arbejdede med lerskulpturerne  uden skitse. På en palet byggede han sine former op, så de blev gennemarbejdet fra alle sider. Hans yndlings emne var heste og legende børn.

Bind 2
Viggo Sommer, Maleri Tegning og Collage
Hardcover, 140 sider, pris: 250 kr.

Bogen kan lånes på biblioteket og købes hos Birgit
Bogen er lavet i samarbejde med fotograf og billedredaktør Keld Preuthun, kunstnerne Viggo Sommer og Birgit Rastrup. 1. udgave 2018 + 2.udgave 2019.

Viggo blev født i en kunstnerfamilie i København, og tegnede og malede fra han var barn.
Som ung flyttede han til Århus, hvor han gik på Århus Kunstakademi, havde galleri i Studsgade og fik flere af sine malerier antaget på den censurerede Påskeudstilling i Århus.
Bogen illustrerer Viggo`s kunst gennem livet. Først hans akvareller med sagogryn, guld, glimmer samt udklip fra spillekort. Viggo dekorerede film- og tobaksdåser med guldsnore, border, perler og muslingeskaller, så de blev tryllet om til små eventyr. Hans guldramme malerier er også helt unikke. Han savede forskellige gamle guldrammer i stykker og satte dem sammen på ny, på en helt eventyrlig måde, iblandet små spejlstykker, svampe og skaller. Lim og shellac bandt det hele sammen og udgjorde finish.
Efter et mindeværdigt besøg hos Salvador Dali og hans hustru Gala i Nordspanien gik turen over Bovballe vandmølle i Trekantsområdet til Hesbjerg Slot ved Blommenslyst på Fyn. Her bosatte Viggo og Birgit sig sammen med andre unge kunstnere. De havde store værksteder på det gamle slot, og opbyggede gennem 35 år et økologisk kunstner- samfund.

Viggo`s malerier blev naturalistiske, da han flyttede på landet.Han malede med pastelkridt på velourpapir medbragt på sine mange rejser, og med akrylmaling på finerplader til de store udsmykningsopgaver, han fik på Odense skoler, samt til workshops med fangerne på Ringe Statsfængsel.

Våbenskjolde og Heraldik havde også Viggo`s store interesse. Det var landenes symboler og farver, og hvad de symboliserede, der interesserede ham. Med stiksav skar han skjoldene ud som rustningsklædte hjelme med fjer. Viggo havde et mangeårigt samarbejde med kirker i Odense, assisteret af Birgit Rastrup. 

Han fik bestilling på en stor vandrealtertavle til Næsby Sognegård, lavet i samarbejde med præsterne og 66 konfirmander.

Altertavlen blev skåret ud i krydsfiner, så alle konfirmanderne havde hver deres plade, som til sidst blev sat sammen til en helhed. I 20 år arbejdede Viggo & Birgit sammen med sognepræst Sanne S. Johansen i Næsbyhoved Broby Sognegård, hvor de underviste 4. klasserne i at male deres egne små altertavler ned jule- og påskemotiver. “Nadveren”, en stor udsmykning til Sognegården, blev efter 10 år et resultat af samarbejdet.
“Eventyr Porten”, Viggo`s største bestilling fra Ungdomshuset i Odense, blev sat op hvert år til Havnekulturfestivalen. Porten blev med hjælp fra ungdomshusets snedker Lars skåret ud i vandfast krydsfiner. Den bestod af dobbelte plader, 6 x 4 meter, monteret på en bærende konstruktion, der med 6 stolper blev gravet ned i jorden. Eventyr Porten som har H.C. Andersens og Odense motiver på for- og bagsiden, har prydet festivalen i mange år.

Bind 3
Birgit Rastrup, Tekstil, Masker & Dukketeater
Hardcover, 144sider, pris: 250 kr.

Bogen kan lånes på biblioteket og købes hos Birgit
Bogen er lavet i samarbejde med fotograf og billedredaktør Keld Preuthun, kunstnerne Viggo Sommer og Birgit Rastrup. 1. udgave 2020.

Birgit blev født på Frederiksberg af kunstinteresserede forældre. Hun blev uddannet hos billedvæver Ann-Marie Kornerup og Bodil Bødtker-Næss, og havde sit første værksted/ butik i 1969 sammen med keramiker Evelyn Noval i Peder Hvitfeldts Stræde i København K. Det var i de glade 60èr og 70èr, hvor kunsten var revolutionær, og grænserne mellem kunsthåndværk og kunst var i opbrud. Birgit deltog i 2 store nordiske udstillinger rundt i Skandinavien: “Eksperimentel Nordisk Tekstil” og ” Nordisk Textilleg”, der var med til at bryde grænserne ned.
Hun arbejdede da med textil skulpturer hængende ned fra loftet eller bygget op med glasfiber. Hun hæklede huer i sjove former, lavede skulptur-legetøj til børn og udstillede på Charlottenborg. Hun mødte Viggo Sommer som underviser på et højskoleophold for handicappede på Fyn, og flyttede siden ind hos ham i Århus, hvor de sammen fortsatte deres kunstneriske karriere. De købte et folkevognsrugbrød, og kørte 1/2 år rundt i Sydeuropa, hvor de besøgte multikunstneren Ib Smedes i Sydfrankrig og Salvador Dali i Nordspanien, samt udstillede og spillede musik på gader og stræder.
Senere bosatte de sig på Hesbjerg Slot på Fyn, hvor de var med til at skabe et økologisk kunstnersamfund. Her arbejdede Birgit med emnet Masker til dans, teater og udstilling. Maskerne syede hun først i forskellige stoffer med dufte, klokker m.m. Så lavede hun maskerne i tynd gase med lim, og til sidst arbejdede hun i læder, blødgjort i varmt vand og formet skulpturelt.

 Det blev senere til store freds skjolde samt udstillinger med “De fynske kunsthåndværkere”, som hun var medlem af i mange år. Birgit syede desuden små og store billedtæpper, collager og broderier. Indimellem underviste hun både børn og voksne i masker og billedsyning.

 Birgits passion gennem årene var også dukketeater. På Hesbjerg var hun med i  “Hesbjerg Børneteater”. Derefter oprettede hun sit eget fingerdukke teater “Hesbjerg Dukketeater” sammen med Viggo Sommer. De lavede selv scenografi, dukker, kulisser, musik og sange. Det blev til mange forestillinger rundt på skoler, børnehaver, biblioteker og kultursteder i Danmark. De var med i 5 år på Bornholms Dukketeaterfestival, med dukketeatre fra flere lande. Deres forestillinger er inspireret af H.C.Andersens eventyr frit fortalt, som Fyrtøjet, Tommelise, De vilde svaner og Nattergalen.

Bind 4
Hesbjerg økosamfund
Historier om Hesbjerg, Slottet og Landsbyen
Hardcover, 236 sider, pris 330 kr.
2. udgave 2024

Bogen kan lånes på biblioteket og købes hos Birgit
Bogen er lavet i samarbejde med fotograferne Keld Preuthun, John Egerup og Birgit Rastrup.
1. udgave 2023. 
I 35 år har jeg boet på Hesbjerg sammen med min mand Viggo Sommer og vores datter Maria. Dette specielle sted med det gamle forfaldne slot i nederlandsk renæssance, beliggende i et smukt  landskab formet af istiden, har altid fascineret mig. Stedets historie gennem tiderne fornemmes tydeligt, at her har mange mennesker færdes og sat deres spor.
Den, der har ejet Hesbjerg længst i 49 år, er Jørgen Laursen Vig. Han købte stedet  i 1957 og boede der til sin død i 2005. Denne fortræffelige mand Mr. Vig læste teologi og blev uddannet cand.theol. og cand.mag. med russisk som bifag i 1945 i København. Han lærte mange forskellige sprog blandt andet sanskrit. I 15 år drev han højskole med flere udenlandske lærere og elever på Hesbjerg. Han ønskede at give ungdommen mulighed for at studere uden at det kostede en formue. Mr. Vig var en ener, han havde mange specielle ideer, og arbejdede meget med freds- og konfliktforskning rundt i verden. Hvis alle religioner kunne enes, ville der blive fred, var hans hof tanke, og et sådant sted drømte han om at skabe på Hesbjerg. 
Jeg var så heldig, at bo 28 år på Hesbjerg med Mr. Vig som ejer. Jeg har rejst i Vestafrika sammen med ham og Yvonne Clemmensen, og har gennem årene fået meget respekt for dette ejendommelige menneske, udadtil så reserveret, men med et stort hjerte for andre kulturer og mennesker, samt stor interesse for frugttræer og bærbuske, som han plantede i rigt mål på Hesbjerg.  
Da Viggo og jeg kom til Hesbjerg i 1977, boede der allerede 4 familier med børn i landsbyen, flere udenlandske kunstnere, der havde giftet sig dansk. Vi var en gruppe kunstnere, der af Mr. Vig fik lov at bruge de store sale på slottet til værksteder, mens vi de første par år boede på 1. sal og i kælderen. Vores fællesrum blev køkkenet i kælderen med det store gammeldags komfur. Her begyndte et inspirerende samarbejde med sang og musik, børneteater, kunst og udstillinger. Vi byggede også små huse rundt omkring slottet, som lå med lidt afstand fra hinanden, og flyttede fra slottet ind i vores tiny house. Blomstrende haver skød nu op rundt om husene, mens slottet fortsat blev brugt til værksteder, teaterrum, festsale til runde fødselsdage, nytårsfester samt til Mr. Vigs fredskonferencer på F.N. dagen. Der blev dyrket grøntsager til hele året, holdt køer, får, grise og høns til selvforsyning. 

En stor bus blev sat i stand, og den kørte mange ture sydpå og rundt i Danmark. 

Med tiden blev der lavet fælles toiletter og baderum, da der ikke var indlagt vand i husene. Stedets ældste hus, et 450 år gammelt bindingsværkshus, blev istandsat, og en ny større bygning blev opført til fælleshus, festsal, julemarked m.m. Kloakering, samt spildevandsrensningsanlæg blev også etableret.

Det, der gjorde Hesbjerg mest kendt, var nu Hesbjerg Gøglertræf. 

Efter at have været på Ringe Festival et par år, hvor vi traf de herlige gøglere, startede vi i 1984 det første Gøglertræf i et stort cirkustelt med 20 gøglere og 100 hesbjerggensere og gæster.

Det var en bragende succes, hvor vi fremover hvert år samlede gøglere, musikere, dansere og godtfolk fra hele landet og udlandet, som inspireret af hinanden, fik skabt noget helt unikt. En forlænget weekend, hvor der blev knoklet for at bespise, servicere og underholde fra 1000 til 1600 mennesker midt i vores lille landsby, mens der blev knyttet venskaber, sunget, danset og jongleret og ikke mindst grinet som aldrig før. I 35 år fandt Gøglertræffet sted på Hesbjerg kun med jungletrommers hjælp. Presse og TV var forbudt, da vi ønskede at bevare træffet intakt. 

Der blev dannet en gøglertræf forening Luis, langt ude i skoven, for at aflaste Hesbjerg Beboerforening, men arbejdspresset blev til sidst for stort, så det så forunderlige træf, oplevet gennem 3 generationer, måtte lukke i 2018. 

Måske vil det atter opstå en skønne dag!

Alt dette kan læses i bogen “På Eventyr med Kunsten” nr. 4.